شهرداری یزد و ضایعاتی به نام دوچرخه های اشتراکی هوشمند!

ایسنا/یزد از کهن دیار یزد با نام های مختلفی یاد می شود، شهر قنات و قنوت و قناعت، شهر خشت، خاک و خاطره، شهر بادگیرها، شهر دوچرخه ها، برای آن کوچه های خشتی و باریک آشتی کنان، برای آن مردمان آرام و با قناعت روزگاران گذشته بی شک کارآمدترین وسیله دوچرخه بوده که متاسفانه دیرزمانی است که جای خود را به وسایل نقلیه پرصدا و دودزا و پرخرج داده است.

وسایلی که علاوه بر اینکه آرامش آن کوچه های باریک و خیابان های خلوت را ربوده بلای جان شهروندان نیز شده است، و امروز یزد پر است از صدا و شلوغی و آلودگی، دیگر نه نشانی از آن آرامش است و نه از آن خلوت و نه از آن قناعت!

در سال 1394 حوزه حمل و نقل و ترافیک در راستای سلامت و ورزش همگانی به منظور کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست اولین ایستگاه دوچرخه سواری را در شهر یزد افتتاح کرد و در سال 1398 ایستگاه های اشتراکی هوشمند دوچرخه سواری در یزد راه اندازی شد.

این در حالی ست که شنیده ها حاکی از عزم شهرداری و شورای شهر یزد برای جمع آوری ایستگاه های دوچرخه اشتراکی در سطح شهر است؛ به دنبال شنیدن این خبر به بررسی بیشتر موضوع پرداختیم.

بعد از تماس و پیگیری های مکرر از ریاست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد و بی پاسخ ماندن سوال ها، از سوی این سازمان به کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد ارجاع داده شدیم و و از سوی این کمیسیون نیز به معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری ارجاع داده شدیم.

استاده از دوچرخه ها برای همه!

«محمدجواد آقایی» معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهردار یزد در گفت وگو با ایسنا در خصص این موضوع با بیان اینکه از قدیم شهر یزد به شهر دوچرخه ها معروف بوده است هدف از اجرای این طرح را احیا کردن فرهنگ دوچرخه سواری عنوان کرد و افزود: در سال 1398 طرح ایستگاه های دوچرخه سواری اشتراکی و هوشمند یزد راه اندازی شد و در سطح شهر 20 ایستگاه احداث شد و در هر ایستگاه بیست دوچرخه فعال است، تاکنون سی هزار شهروند در سامانه بهرو ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه هوشمندسازی دوچرخه های نسل چهار نیز قرار است دوچرخه ها مجهز به جی پی اس شده بطوری که شهروندان پس از استفاده آن را در هر نقطه از شهر که کارشان تمام شد بگذارند و توسط همکاران شهرداری همان حوزه، جمع آوری و به ایستگاه های دوچرخه منتقل شود.

آقایی خاطر نشان کرد: در حوزه زیر ساختی نیز تصمیم بر این است که مسیر رودخانه شهر یزد به عنوان بزرگراه دوچرخه در نظر گرفته شده و زیرساخت ها و امکانات آن فراهم و مسیری 14 کیلومتری برای فعالیت های سلامت آماده شود.

معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری یزد ضمن رد موضع عدم تحویل دوچرخه به متقاضیان و شهروندان بخصوص بانوان طی ماه های اخیر گفت: ما دوچرخه سواری را بر اساس شرایط عمومی تعریف کرده ایم و تفاوتی برایمان ندارد که آقایان یا بانوان از آن استفاده کنند، دوچرخه ها برای همه شهروندان است، دوستانی که استفاده می کنند باید شئونات اسلامی را رعایت کنند، نباید بی حرمتی در جامعه ایجاد شود و همه ما باید در این رابطه تدبیر کنیم.

وی با اشاره به طرح هوشمندسازی نسل چهار دوچرخه ها برفعال بودن ایستگاه های دوچرخه سواری تاکید کرد و افزود: دوچرخه ها در ایستگاه ها موجود است و شهروندان می توانند از آن استفاده کنند و در پاسخ به اینکه این طرح در چه مرحله ای است و کی تمام می شود گفت: قرارداد هایی در این زمینه تنظیم شده و در تلاشیم تا در نزدیکترین زمان انجام شود اما زمان مشخصی را نمی توانم اعلام کنم.

معاونت امورزیربنایی و حمل ونقل شهرداری یزد از وجود سیصد دستگاه دوچرخه که در حدود دوسال در انبار شهرداری نگهداری و وارد طرح نشده است اظهار بی اطلاعی کرد و آن را مرتبط با سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری دانست.

تنها موظف بودیم تجهیزات را به شهرداری تحویل دهیم

پیمانکار طرح ایستگاه های دوچرخه اشتراکی هوشمند در یزد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص نواقصی که دوچرخه های اشتراکی هوشمند یزد دارد، گفت: در سال 1398، هفت ایستگاه دوچرخه هوشمند اشتراکی در یزد فعال شد و در ادامه دو ایستگاه دیگر نیز به آن اضافه شد، قرار بود تعداد 20 ایستگاه فعال داشته باشیم که در حال حاضر 9 ایستگاه فعال داریم.

وی ادامه داد: برای کسانی که می خواهند در ابتدا دوچرخه بگیرند و ثبت نام کنند نیاز به اینترنت است و ممکن است به دلیل اشکالات سیستم مرکزی اینترنت کشور، خطایی بروز کند و نتوانند دوچرخه را دریافت کنند که این مدت زمان نمی تواند دو ماه طول بکشد، همچنین ممکن است سرور از سمت شهرداری در حال به روز رسانی باشد؛ اینکه بعضی از شهروندان طی چند روز امکان ثبت نام در سامانه را نداشتند یا نتوانستند دوچرخه دریافت کنند ممکن است به خاطر شرایط خاصی که دارند، باشد.

پیمانکار طرح ایستگاه های دوچرخه اشتراکی هوشمند در یزد ادامه داد: گاها بعضی از افراد که به دوچرخه آسیب می زنند 48 الی 72 ساعت امکان دریافت دوچرخه را ندارند.

وی در خصوص سیصد دستگاه دوچرخه ای که به مدت دو سال است در انباری شهرداری خاک می خورد گفت: با توجه به قراردادی که با شهرداری داشتیم موظف بودیم تجهیزات را به شهرداری تحویل دهیم و این سیاست شهرداری یزد بوده که تصمیم به گسترش این ایستگاه ها نداشته است.

حال باید پرسید شهرداری به عنوان اصلی ترین ارگان مردمی که ماهیتش برای خدمت رسانی به مردم و شهروندان است و ماندگاری و بقایش هم وابسته به آنهاست، چه پاسخی در رابطه با مستهلک شدن سیصد دوچرخه و حیف شدن پول بیت المال دارد؟

چه پاسخی در رابطه با افول سلامت و شادابی شهروندان و از همه مهمتر چه پاسخی به تضییع حقوق شهروندان دارد!؟

انتهای پیام

نظرات

captcha